Rollen som lærebedrift

Rollen som lærebedrift

  • Et samfunnsansvar – bidra til å utdanne kvalifiserte fagarbeidere
  • Et bransjeansvar – bidra til å dekke arbeidslivets behov
  • Et rekrutteringstiltak – bidra til å sikre at lærlingen er godt kvalifisert for å jobbe videre i bedriften
  • Et ledd i omdømmebygging – opplæring skjerper fokus og kan gi grunnlag for forbedringer
  • Et ledd i å styrke bedriften som lærende organisasjon – opplæring stiller krav til systematikk og begrunnelser

Hva gjør en god lærebedrift?

  • Er bevisst på hva det innebærer å ha lærling/lærekandidat
  • Forankrer opplæringen i strategi, ledelse og arbeidsmiljø
  • Setter av ressurser til å følge opp lærlinger/lærekandidater
  • Planlegger, tilrettelegger og dokumenterer opplæringen
  • Har rutiner for mottak av lærlinger/lærekandidater
  • Sørger for god oppfølging og vurdering underveis
  • Involverer lærlingene/lærekandidatene i planlegging og vurdering
  • Har et godt arbeids- og læringsmiljø
  • Vurderer kvaliteten på opplæringen og forbedrer

Arbeidsfellesskapet – et felles ansvar

  • Et positivt arbeids- og læringsmiljø
  • Lærlinger/lærekandidater er akseptert og blir møtt med positive holdninger
  • Gode forbilder for kommende fagfolk
  • Hjelp og støtte dersom lærlingene/lærekandidaten ber om det
  • Representanter for arbeidstakerne skal sammen med faglig leder se til at lærebedriften følger lover og forskrifter for opplæringen